Vem har sagt att jag är bitter?

Jag är en del av Gud, Gud är en del av mig!
Låt min vilja ske så och på jorden.


tisdag 17 februari 2009

Den som spar han har till slut bara pengar kvar!


Åren går och jag samlar på mina surt förvärvade pengar med mottot att alla bäckar små blir till guld som glimmar. Vartenda litet mynt jag hittar eller blir kastad på tar jag tillvara i min lilla gris till den dag jag bestämmer mig för att växla in dem till siffror på ett konto! Idag var en sådan dag! Jag tog min samlade besparing hällde med varsam hand över den i en påse från Willys och stoppade den i min säkerhets ryggsäck av märket grisley, förövrigt inköpt på GeKås. 17,1 kg i en salig blandning av guld som glimmar och enkronor, femkronor å de små söta femtioöringarna.
De e fan helst sanslöst hur mycket man lyckas samla ihop om man lägger sina slantar i en burk, svårt att tro det men när man ska bära skiten över gatan till banken så väger det en hel del!

Glad som ett barn på julafton växlade jag mynt i den rasslande automaten och i vanlig ordning skapade jag både kö och stopp i maskineriet men tillsist var jag klar och färdigräknad 9575 kronor och femtioöre blidde det. Inte för att jag precis blivit rikare än vad jag var innan men nu har i alla fall pengarna gått från en tung skrymmande massa till att bli en siffra på mitt sparkonto, redo att med den gigantiska räntans hjälp växa och hjälpa mig ytterligare ett steg närmare den första miljonen.

Så tack ni jävlar som behagar strö era pengar om kring er i mon soffa eller på gatan, eller ni som likt rika kapitalister kastade 96 kr på mig för att kalla mig dum och fattig när jag med dreglande blick samlade ihop kosingen eller till er som räknar fel i kassa om ger för mycket tillbaka. Det är ni, ni, ni, ni som hjälpt mig till detta! >Eller ni som kommer på fest till mig och skapar oreda med alla era pantburkar och pantflaskor, var och en av dessa skapar min förmögenhet!
"Var inte självupptagna och stolta. Var i stället ödmjuka och sätt andra högre än er själva. "
Fil. 2:3

1 kommentar:

Lollo sa...

"inte för att jag precis blivit rikare än vad jag var innan", vem är du egentligen.. Joakim Von Anka? ^^